medborgaren logga

 

Anteckningar Prolog Arkiv 2012 Arkiv 2011 Arkiv 2010 Arkiv 2009

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marknadsföra kommuner!

Så in i helvitte korkat, medborgare! 

 

Thomas Segerstedt Jarlsbro funderade i en artikel i E-kuriren 2006-01-20

 

Hur ska en kommun marknadsföra sig?


För inte så många decennier sedan skulle blotta tankeclip_image0016131n på att en kommun eller stad skulle marknadsföra sig sända rysningar längs det ansvariga kommunalrådets ryggrad. Idag är det tvärtom. Alla ska marknadsföra sig. De större städerna anlitar pr-byråer och reklambyråer för att öka effektiviteten. De mindre kommunerna försöker klara allt själv för att spara pengar. Men svårigheterna är nästan oöverstigliga. Kommunerna är på det stora hela chanslösa.

 
De mindre kommuner som trots allt har haft framgång har inte uppnått denna på grund av marknadsföring, utan därför att de haft en unik konkurrensfaktor, exempelvis ett eller flera framgångsrika företag, eller ett sagolikt sjöläge.

Om man tar bort de 25 största kommunerna återstår 265 landsortskommuner som konkurrerar på samma marknad, med i stort sett samma argument. Alla kommuner vill öka sin befolkning, eller åtminstone stoppa minskningen. Följande argument i urval har använts till leda; badhus, ishall, ridhus, vacker natur, bra och billiga bostäder, förskola, skola, äldreomsorg, kommunikationer, jobb. Alla tjusiga på sitt sätt, men helt oanvändbara och redan använda av alla de andra 264 mindre kommunerna.


Vad ska kommunerna då göra? Traditionella reklamkampanjer kommer att misslyckas. Inte heller ska kommunerna gå på storstadstidningarnas erbjudanden om att få en bilaga eller helsidesannons till rabatterat pris. Jag har sett dem på nära håll, 250000 kronor i sjön. Efter två veckor är aktiviteten totalt bortglömd. Bara hålet i kassan består. Att skaffa sig en "ambassad" i Stockholm, stå på Centralstationen och dela ut flygblad eller erbjuda gratis gruppresor för stockholmare verkar mer desperat och avtändande än lockande på attraktiva
befolkningsgrupper. Töntfaktorn är för hög.

 

För att nå framgång måste kommunen, tillsammans med ortens näringsliv och föreningsliv, anordna aktiviteter som lockar människor att besöka kommunen - helt frivilligt
och villiga att betala för sig. Poängen är att människorna utan synlig påverkan ska upptäcka att det "är här jag vill bo". 

 

.